tirsdag 28. juni 2016

Storhandling og handleliste.



Her på en øy i havet, med en nærbutikk som er kun åpen deler av dagen, er det veldig smart å storhandle og alltid ha et knippe basisvarer i hus i tilfelle storm eller annet.

Dette kjenner jeg er litt vanskelig å vende meg til. I dag våknet vi til tomt kjøleskap og frossent brød, og jeg måtte vente til butikken åpnet kl 10 for å handle det mest nødvendige til frokost.

Jeg er enda ikke så flink å storhandle, for jeg blir ofte utmattet halvveis i handelen og ender opp med å gå til kassen uten det jeg trenger. Men dette er vel en øvingssak.
Etter å ha vært bortskjemt med "Adams matkasse", levert på døren med middager, en stund nå, trenger jeg seriøst øving med å lage middagsplaner for minst en uke fremover igjen.

Jeg tenkte å lage en handleliste hvor jeg handler inn basisting og middagsingredienser 2 ganger i måneden og skrive middagslister for gjerne en mnd i strekk.

Er det noen som vil dele sine basisvarer/handlelister/middagslister, så tar jeg gjerne i mot det med takk.


2 kommentarer:

  1. Basisvarer til middagsmat
    - ris
    - potetstappe
    - makaroni/pasta
    -bogskinke på boks
    - kjøttdeig
    - fiskeboller på boks
    - poteter
    - frysevarer som laksefileet ol.
    - hermetikk: mais ol.
    - grønnsaksblandinger i poser til å ha i fryseren
    - 1kg ost - rifles og fryses i poser til senere bruk
    - toro snarkokt risgrøt
    - toro supper er jo supre å ha tilgjengelig
    - hvitløksbagetter i frysen
    - melk
    - margarin og olje

    - ferske grønnsaker ville jeg handlet nå og da npr det trengs

    - hvetemel (slik at du kan lage hjemmelaget brun og hvit saus raskt og enkelt) trenger sukkerkulør til brun saus

    - salt og pepper og det krydderet du måtte ønske

    - kyllingfileet fryses porsjonsvis
    - røkte kjøttpølser


    Lista er egentlig ganske lang hvis du vil ha en del mat tilgjengelig.

    Hilsen Kristine Fagerland

    SvarSlett